1. Home
  2. Voordrachten
  3. Archief voordrachten
  4. Raketvliegtuigen: geschiedenis en toekomst …?

Raketvliegtuigen: geschiedenis en toekomst …?

Datum: Zaterdag 9 maart 2019
Locatie: Science Centre van de TU Delft, Mijnbouwstraat 120,
2628 RX Delft

De besturen van de vereniging Histechnica en van de KIVI afdeling Geschiedenis der Techniek hebben het genoegen u uit te nodigen tot het bijwonen van een voordracht te houden op zaterdag 7 maart 2019 door ir. M. van Pelt.

U en uw introducés zijn van harte welkom bij deze voordracht. Aan het bijwonen van de voordracht zijn geen kosten verbonden. U wordt vriendelijk verzocht zich van tevoren aan te melden, uiterlijk zaterdag 2 maart a.s. 

Programma

  • 10.00 uur: Gebouw open; ontvangst met koffie
  • 10.10 uur: Algemene Leden Vergadering van de KIVI afd. Geschiedenis der Techniek
  • 11:00 uur: Voordracht door ir. M. van Pelt (ESA-ESTEC en NVR)
  • 11:45 uur: Pauze
  • 12:15 uur: Vervolg van voordracht / afsluitende discussie12:45 uur
  • Einde bijeenkomst 

Informatie over de spreker

Michel van Pelt werkt in ESTEC als Cost Engineer en Concurrent Design Facility Team Leader. Hij is redactielid van het NVR blad “Ruimtevaart” en heeft vele artikels en diverse ruimtevaartboeken op zijn naam staan, waaronder “Rocketing into the Future; the History and Technology of Rocket Planes

Samenvatting

In de jaren ’30 van de vorige eeuw maakten waaghalzen de eerste korte vluchten in met raketmotoren uitgeruste zweefvliegtuigen, maar zelfs eerder al zagen ruimtevaartpioniers als Tsiolkovski, Oberth en Goddard raketvliegtuigen als de sleutel tot de ruimte.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden vooral in Duitsland, maar ook in Rusland en Japan, in hoog tempo diverse militaire raketvliegtuigen ontwikkeld. Alleen de Messerschmitt 163 ‘Komet’ werd daadwerkelijk ingezet; het vormde een groter gevaar voor de eigen piloten dan voor de vijand, maar demonstreerde wel de veelbelovende mogelijkheden van dit type vliegtuig. Kort daarna brak de raketaangedreven X-1 de geluidsbarrière. Snelheids- en hoogterecords volgenden elkaar snel op met verder ontwikkelde machines, culminerend in de hypersone snelheden en extreme hoogten die de X-15 in de jaren ’60 wist te bereiken. De eerste astronauten werden echter op niet-herbruikbare raketten gelanceerd; de X-15 bleek zowel het meest succesvolle als voorlopig het laatste echte raketvliegtuig.

De Space Shuttle gebruikte vleugels en raketmotoren, maar was eerder een verticaal gelanceerd zweefvliegtuig dan een volwaardig raketvliegtuig. Ook bleek het niet het relatief goedkope en gemakkelijk te gebruiken “ruimte-vrachtschip” dat oorspronkelijk beloofd was. Vele plannen voor geavanceerde ruimtevliegtuigen als vervanging voor de Shuttle werden geschrapt vanwege de astronomische ontwikkelingskosten en de grote technische en economische risico’s. Vandaag kent het raketvliegtuig echter weer een opleving als voertuig voor suborbitale vluchten, en is er hernieuwde interesse in hypersone vliegtuigen en herbruikbare lanceervoertuigen met geavanceerde voorstuwing waarin raketten en straalmotoren worden gecombineerd. Zal het echte ruimtevliegtuig er dan toch een keer komen?

Deze lezing bestrijkt de hele geschiedenis van het raketvliegtuig, geeft een analyse van de diverse trends en records en blikt in de mogelijke toekomst van het ruimtevliegtuig.

Updated on juni 26, 2019

Related Articles

Academisch Erfgoed
Bezoek de nieuwe website over het academisch erfgoed van de TU Delft.
Ga naar de site