1. Home
  2. Voordrachten
  3. Archief voordrachten
  4. Sleepinrichtingen en sleeptanks in Nederland; maritiem hydrodynamischonderzoek sinds de 18e eeuw

Sleepinrichtingen en sleeptanks in Nederland; maritiem hydrodynamischonderzoek sinds de 18e eeuw

De besturen van de vereniging Histechnica en van de KIVI afdeling Geschiedenis der Techniek zijn verheugd u uit te nodigen tot het bijwonen van een voordracht te houden door de heer ir.drs. G Moeyes.

Datum: zaterdag 26 oktober 2024
Aanvang: 11:00 uur
Locatie: Science Centre, Bouwcampus 26, ingang ‘C’ Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft. 

Programma

10.30 uur:  Inloop met koffie en thee
11:00 uur:  Welkom en introductie
11.05 uur:  Voordracht door de heer Gerbrand Moeyes
12:00 uur:  Pauze
12:15uur: vervolg van voordracht en afsluitende discussie
12:45 uur:  Einde bijeenkomst

Samenvatting van de voordracht

Om de complexe hydrodynamische verschijnselen rond een varend schip te begrijpen, ging men al vroeg over tot modelonderzoek. Dat gebeurde in ‘modelsleepinrichtingen’ of ‘sleeptanks’. In Nederland kennen we er vier.

Die in Rotterdam (Van Zwijndregt, 18e eeuw) en Amsterdam (Koninklijke Marine, Tideman, 1876-1994/95) bestaan niet meer.

In Wageningen kwam in 1932 het Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP) in gebruik. Dit instituut, in 1980 omgedoopt tot Maritiem Research Instituut Nederland (MARIN) kende perioden van groei en tegenslag. Met ruim vierhonderd medewerkers, een breed pakket van geavanceerde kennis en gevarieerde faciliteiten is het nu wereldwijd toonaangevend in onderzoek van concept tot operatie van schepen en andere maritieme constructies.

Aan de TH Delft werd in 1938 een kleine sleeptank gesticht en in 1956 vervangen door de huidige bassins. Hier richt men zich op het bewegingsgedrag van maritieme objecten, waaronder snelle vaartuigen, wat tot de uitvinding van de bijlboeg leidde.

In de voordracht wordt de geschiedenis van deze vier sleepinrichtingen belicht tegen de achtergrond van de markt, de vigerende onderzoeksvragen en de technische en wetenschappelijke mogelijkheden. De meeste aandacht krijgt het NSP/MARIN, als grootste en langstlevende van de vier.

Informatie over de spreker

Gerbrand Moeyes (1943) is scheepsbouwkundig ingenieur (Delft 1968) en maritiem historicus (Leiden 2005). Hij werkte als ingenieur bij de Koninklijke Marine, de sleeptank van de TH Delft en in de offshore bij de Shell groep. Sinds zijn pensionering is hij actief als maritiem historicus, o.a. bij een tentoonstelling van technische tekeningen in het Marititem Museum Rotterdam, ondersteuning van de onderzoeksgroep ‘Geschiedenis van de moderne

Nederlandse scheepsbouw’ van de Erasmus Universiteit, en de verzorging van de historische archieven van Netherlands Marititme Technology (de maritieme branchevereniging) en het MARIN. Dat laatste was aanleiding tot het onderzoek dat aan deze voordracht ten grondslag ligt.

Aanmelden

Voor het bijwonen van deze voordracht dient u zich aan te melden:

  • Leden van KIVI kunnen zich aanmelden via de KIVI website  (www.kivi.nl > activiteiten > selecteer activiteit > aanmelden). 
  • Leden van Histechnica kunnen zich aanmelden via de secretaris  hotzeboonstra@gmail.com. 
  • Ook belangstellenden die niet lid zijn kunnen zich via bovenstaande wegen aanmelden. Er zijn dan kosten aan verbonden van € 5,00.

Voordracht online

De voordracht zal live uitgezonden worden; u dient zich hiervoor ook op te geven via bovenstaande wegen. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Voor de voordracht begint, kunt u hier de link activeren naar de live uitzending.

Komende activiteiten

Komende activiteiten in het Science Center Delft:


Zaterdag 16 november 2024 om 11:00 uur voordracht van prof. ir. D. Stapersma: ”Kansen en bedreigingen voor de vroege maritieme dieselmotor”

Zaterdag 14 december 2024 om 11:00 uur voordracht van drs. M.J.M. van der Meer:
“Plannen met betrekking tot het Science Centre”

                                       

Updated on november 15, 2024

Related Articles

Academisch Erfgoed
Bezoek de nieuwe website over het academisch erfgoed van de TU Delft.
Ga naar de site