1. Home
  2. Voordrachten
  3. Naar een 1-mans cockpit?

Naar een 1-mans cockpit?

De besturen van de vereniging Histechnica en van de KIVI afdeling Geschiedenis der Techniek zijn verheugd u uit te nodigen tot het bijwonen van een voordracht te houden door de heer prof. ir. J.F. Abbink.

Datum: zaterdag 22 februari 2025
Aanvang: 11:00 uur
Locatie: Science Centre,
Bouwcampus 26, ingang ‘C’
Van der Burghweg 1, 2628 CS Delft

In de eerste helft van de 20ste eeuw ontwikkelde het vliegtuig van een relatief risicovol, experimenteel voertuig, waarmee alleen in goede weers- en zichtcondities gevlogen kon worden, tot een betrouwbaar vervoersmiddel, waarmee in vrijwel alle weers- en zichtcondities veilig en efficiënt gevlogen en geland kon worden.
Radiocommunicatie en radionavigatie en naderings- en landingssystemen maakten navigatie en landing onder vrijwel alle zichtcondities mogelijk. Stuurautomaten verlichtten in belangrijke mate de werkbelasting van de vliegers.

De generatie trans-Atlantische verkeersvliegtuigen aan het eind van de jaren veertig vloog met een cockpitbemanning van 5 personen, te weten twee vliegers, een boordwerktuigkundige, een navigator en een radiotelegrafist.
Nieuwe elektronische (avionica)-systemen als de High Frequency (HF) en Very High Frequency (VHF) radiotelefonie systemen maakten dat de twee vliegers de taken van de radiotelegrafist over konden nemen. Hetzelfde gold voor de introductie van traagheidsnavigatie systemen. Die maakten dat de beide vliegers ook de rol van de navigator konden overnemen m.b.t. de betrouwbare en nauwkeurige navigatie.

De ontwikkeling van de halfgeleidertechnologie en elektronische displays maakten het in de jaren tachtig mogelijk dat de beide vliegers eveneens de taken van de boordwerktuigkundige konden overnemen. In de jaren ‘20 van de 21ste eeuw is begonnen met het onderzoek naar de mogelijkheden om de cockpitbemanning verder te reduceren. De eerste stap zal zijn dat de vliegtuigen met twee vliegers in de cockpit

gestart en geland zullen worden, maar dat tijdens de kruisvlucht er slechts 1 vlieger actief zal zijn.

Informatie over de spreker

Fred Abbink studeerde in 1968 af als elektrotechnisch ingenieur aan de TU Delft. Na zijn militaire dienst bij de marine begon hij in 1969 te werken bij het ‘Nederlands Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium’ (NLR).
Van 1980 tot 1997 was Fred, naast zijn werk bij de NLR, deeltijd hoogleraar ‘vluchttest instrumentatie en luchtvaartelektronica’ aan de faculteit Luchtvaart Engineering van de TU Delft. Tevens vervulde hij verschillende posities bij o.a. de NATO en andere nationale en internationale organisaties.
Ook na zijn pensionering eind 2009 bleef Fred actief op zijn gebied van de luchtvaart.

Aanmelden

Voor het bijwonen van deze voordracht dient u zich aan te melden:

* Leden van KIVI kunnen zich aanmelden via de KIVI website (www.kivi.nl > activiteiten > selecteer activiteit > aanmelden).

* Leden van Histechnica kunnen zich aanmelden via de secretaris hotzeboonstra@gmail.com.

* Ook belangstellenden die niet lid zijn, kunnen zich via bovenstaande wegen aanmelden. Er zijn dan kosten aan verbonden van € 5,00

Voordracht online

De voordracht zal live uitgezonden worden; u dient zich hiervoor ook op te geven via bovenstaande wegen. Hieraan zijn geen kosten verbonden.
Voor de voordracht begint, kunt u hier de link activeren naar de live uitzending of achteraf bekijken.

Komende activiteiten

Zaterdag 15 maart 2025 om 11:00 uur
voordracht van dr. N. de Hilster: “Een kwadrant als dat van Blaeu: Constructie, gebruik en nauwkeurigheid”

Zaterdag 12 april 2025 om 11:00 uur
voordracht van dr. ir. N. de Vreeze: “Iconen van de Nederlandse volkshuisvesting”

Zaterdag 17 mei 2025 om 11:00 uur
voordracht van ir. A. Burgers: “Van de Schelde naar de Rijn: De waterwegruzies tussen Nederland en België”

Zaterdag 28 juni 2025 om 11:00 uur
voordracht van dr. H.G Heijmans: ”Het bedrog van Alexandria; Robert Fryer en de Pocahontas”

Updated on februari 18, 2025

Article Attachments

Related Articles

Academisch Erfgoed
Bezoek de nieuwe website over het academisch erfgoed van de TU Delft.
Ga naar de site